Je koos voor een elektrische wagen of een plug-in hybride.

Maar hoe moet je die nu thuis opladen? Wat voor laadpaal of wallbox moet je hebben? Moet mijn elektrische huisinstallatie aangepast worden?

Wij van EV-PowerSolutions.be hebben dit allemaal uitgezocht voor jullie zonder dat je door technische fiches en dergelijke dient te spartelen.

Hier lees je wat je écht moet weten: de voor- en nadelen van een laadpaal thuis, waar je rekening mee moet houden, en welke kosten je kan verwachten.

Klaar? Daar gaan we!

In dit artikel:

  • Laadpalen thuis: de voor- en nadelen
    1. Voordelen van een laadpaal thuis
    2. Nadelen van een laadpaal thuis
  • Gewoon in het stopcontact, of toch een laadpaal thuis installeren?
  • Is jouw woning geschikt voor een laadpaal voor thuis?
    1. Maar wat kost een laadpaal thuis installeren?
    2. Aankoop en installatiekosten van een laadpaal voor thuis
    3. Wat kost het laden van je elektrische auto?
    4. Bestaat er een subsidie voor laadpalen?
  • Waar moet je op letten bij het kopen van een laadpaal?
    1. De juiste stekker
    2. Laadvermogen
    3. De juiste capaciteit
    4. Het elektriciteitsnet
    5. Laadpaal of wallbox?
    6. Met of zonder kabel
    7. Het oog wil ook wat
    8. Pasje?
  • Tot slot: 2 tips
  • Conclusie: Thuis laden = elektrisch rijden zonder zorgen

Laadpalen thuis: de plus- en minpunten

Een benzine of diesel wagen moet tanken, een elektrische auto moet opladen. Daar kan je niet omheen. Maar is thuis opladen de beste keuze?

Voordelen van een laadpaal thuis:

  • Het is gemakkelijk.
    Geen gedoe met zoeken naar een vrije publieke laadpaal of laden op het werk. Je wagen laadt terwijl je slaapt.
  • Laden is goedkoper.
    Publiek laden kost ruim twee tot vier keer meer dan thuis aan het stopcontact hangen.

Nadelen van een laadpaal thuis

  • Je moet investeren in de installatie van een laadpaal. En dat kost wel wat. Hoeveel precies, lees je verderop.
  • Je energieverbruik gaat de hoogte in. En dus ook het eindbedrag op je elektriciteitsrekening.

Gewoon in het stopcontact, of toch een laadpaal thuis installeren?

Je kan je elektrische auto op drie manieren opladen:

  • Via een stopcontact
  • Via een laadpunt of wallbox
  • Via een snel laadstation

Alleen de eerste twee kan je thuis. Als je een elektrische auto hebt die je kan opladen met een gewoon stopcontact, lijkt een laadpaal installeren je misschien vooral veel gedoe.

Maar met een laadpaal of wallbox gaat het laden veel sneller – zelfs twee tot tien keer sneller afhankelijk van het soort wagen en/of laadpaal.

Meer nog: een laadpaal is ook veiliger. Langdurig laden aan een gewoon stopcontact kan oververhitting veroorzaken. Een laadpaal is daar beter tegen bestand en heeft zijn eigen zekering.

Met een laadpaal laadt je tenslotte ook slimmer. Je laadpaal monitort je verbruik. Je kan hem bovendien zo instellen dat hij alleen laadt in dal momenten.

En het allerbeste?

Bepaalde high end slimme laadpalen werken ook “in de andere richting”. Op piekmomenten leveren ze energie aan je huis, zodat jij kan tv kijken, mails beantwoorden en koken. In de daluren laden ze de auto-accu dan terug op.

Is jouw woning geschikt voor een laadpaal voor thuis?

Een eigen oprit of garage, meer heb je niet nodig.

Alleen ligt er niet overal een neutrale geleider onder de straatstenen, en dus geen 400 volt netspanning. Dat is nodig om sommige elektrische auto’s op te laden.

Vooral in historische stadskernen en aan de stadsrand komt dat voor. Wij van EV-PowerSolutions kijken dit graag voor je na.

Heb je geen mogelijkheid voor een laadpaal thuis? Dan kan je als particulier bij de distributienetbeheerder een publieke laadpaal aanvragen.

Maar wat kost een laadpaal thuis installeren?

Aankoop en installatiekosten van een laadpaal voor thuis

Voor de aankoop en installatie van een laadpaal mag je 700 tot 2000 euro rekenen. Een laadstation dichtbij een zekeringskast kost je meestal minder dan eentje dat verderaf staat.

De verplichte keuring kost je ongeveer 130 euro.

De prijs is vooral afhankelijk van 2 factoren:

  • Het vermogen (en dus de laadsnelheid).
  • De technische snufjes.

“The more, the better” is niet noodzakelijk waar. Je hebt niets aan een dure laadpaal als de capaciteit van je accu en je elektriciteitsnet niet meekunnen.

Gooi dus geen geld weg en vraag advies voor je je laadpaal aankoopt, wij van EV-PowerSolutions staan je bij met raad en daad.

Wat kost het laden van je elektrische auto?

Gespecialiseerde blog Egear rekende het onlangs nog eens in detail uit: wat kost dat thuis laden je nu echt?

In Vlaanderen betaal je in 2021 gemiddeld 4,3€ tot 4,9€ per 100 kilometer. Een bedrag dat pakken lager ligt dan bij om het even welke brandstofwagen.

Wat je precies betaalt, hangt natuurlijk onder andere af van je energieleverancier, hoeveel je rijdt en hoe zuinig je rijdt.

Wek je zelf stroom op met zonnepanelen? Dan is thuis opladen voor jou nagenoeg gratis.

Bestaat er een subsidie voor laadpalen?

Er is in België geen subsidie voor een laadpaal thuis.

Voor particulieren is er een subsidie die tot 45% kan oplopen. Hier gelden wel regeltjes. (Verplichte 100% groene stroom, verplichte slimme kWu meter,…)

Voor bedrijven is zowel de aankoop als de installatie van een laadstation tot 200% aftrekbaar.

Waar moet je op letten bij het kopen van een laadpaal?

De juiste stekker

Tegenwoordig hebben nagenoeg alle elektrische voertuigen een type 2 stekker. Kies dus ook voor een laadpaal met een type 2 stekker.

Laadvermogen

De juiste capaciteit

Een snelle laadpaal voor een traag ladende auto, of andersom een snel ladende auto maar een trage paal. In beide gevallen verlies je capaciteit.

Best stem je auto en laadpaal dus op elkaar af.

Eventueel kies je voor een laadstation met een hoger vermogen dan je huidige auto. Dan zit je al goed voor je volgende elektrische wagen, die hoogstwaarschijnlijk sneller kan laden.

Het elektriciteitsnet

Pas op! Ook het elektriciteitsnet waarop je woning is aangesloten kan de laadsnelheid beperken.

De meeste woningen in België zijn aangesloten op mono-fasige stroom. Dat is een aansluiting met 2 draden, om het simpel te zeggen.

Driefasige stroom heeft 3 of 4 draden en is sneller. Een laadpaal thuis die 3 fasen kan verwerken kan ook op een mono-fasig stroomnet worden aangesloten, maar heeft in dat geval een verlies van capaciteit.

Wil je toch een 7kW, 11 kW of 22 kW laadpaal thuis om sneller te kunnen laden? Dan kan je soms een aanvraag indienen om over te schakelen naar een driefasige aansluiting.

Als de netbeheerder de aanpassingen heeft doorgevoerd, moet je hele elektrische installatie worden herkeurd. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan.

Laadpaal of wallbox?

We spreken meestal gewoon over laadpalen, maar de meeste mensen hebben thuis een laadpunt of wallbox. Die hangt simpelweg aan de muur van je woning.

Ben je beter af bent met een op zichzelf staande laadpaal of een wallbox? Dat hangt af van de beste plaats voor je laadstation.

Je elektrische auto moet de lader altijd vlot kunnen bereiken. Je mag namelijk nooit een verlengkabel gebruiken.

Zet je laadpaal liefst op een veilige en beschutte plaats om schade te voorkomen. Zo gaat hij lang mee.

Met of zonder vaste kabel

Kies je een laadpaal thuis met of zonder vaste kabel?

De meeste elektrische wagens zijn voorzien van een laadkabel. Die is nodig om onderweg te kunnen opladen, maar kan je ook thuis gebruiken.

Je hoeft dus geen laadpaal te kiezen waarin de kabel zit ingebouwd.

Toch kiezen veel mensen voor een laadpaal met vaste kabel.

  • Je moet geen laadkabel uit de auto halen bij het thuis opladen. Dat is tijdwinst.
  • Je kan de lengte kiezen en hoeft dus nooit met een te lange laadkabel te worstelen.

Maar:

  • Een laadkabel die in weer en wind hangt moet je schoonmaken en onderhouden.
  • Het oogt niet zo mooi, een kabel die in het zicht hangt.
  • Sommige (oudere) elektrische auto’s hebben een ander type contact en kan je dan niet thuis opladen.

Ga je voor een laadpaal met alleen een socket?

  • Je kan elke elektrische wagen thuis opladen.
  • Je laadkabel kan niet aangetast worden door weersomstandigheden.
  • Geen rommelig zicht.

De nadelen?

  • Je verliest tijd omdat je telkens kabels moet opduikelen.
  • Je kan de lengte niet kiezen.

Het oog wil ook wat

Er zijn strakke design-laadpalen in alle kleuren, maar ook simpele functionele palen. Er zijn zelfs merken die ‘hidden’ wallboxes aanbieden, die je bijna niet ziet hangen.

Voor elk wat wils, dus.

Pasje?

Staat je laadpaal buiten? Een authenticatie-pasje (RFID) zorgt dat niemand stroom kan aftappen.

Tot slot: 2 tips

  • Met een lading tussen 20 en 80% blijft de accu van je elektrische auto het langst gezond. Kan je bij je elektrische wagen geen plafond instellen? Je wallbox heeft wellicht wel die optie. Heb je een lange reis voor de boeg, dan verhoog je makkelijk even naar 100%.
  • Losse oplaadkabels in de socket laten zitten is om problemen vragen. Op lange termijn zorgt dit voor storingen. Na elke laadbeurt netjes opbergen is de boodschap!

Conclusie: Thuis laden = elektrisch rijden zonder zorgen

Heb je een elektrische wagen? Thuis laden is gemakkelijk en veel goedkoper dan publiek laden. De voordelen van een laadpunt thuis maken de installatiekosten ruimschoots goed.

En als je even de tijd neemt om de meest geschikte laadpaal voor jouw elektrische auto te kiezen, heb je er naderhand alleen maar plezier van.

Ben je overtuigd? Installeer dan snel jouw laadpaal en begin met profiteren!